Ahad, 3 Januari 2010

SUKNES

SUKNES gelanggang penentu SUKMA



Sukan Negeri Sembilan (SUKNES) merupakan kejohanan sukan dwi tahunan yang mula diperkenalkan pada tahun 2006. Kejohanan ini merupakan satu langkah bijak kerajaan negeri dalam usaha berterusan untuk melahirkan jaguh- jaguh sukan generasi muda yang fleksibel untuk digilap dan diketengahkan ke arena nasional dan antarabangsa.

Tahun 2009 menampilkan kembali SUKNES dengan misi sebagai medan persediaan terbaik kontinjen negeri ke sukan Malaysia (SUKMA) pada 2010.











SUKNES pada tahun ini dijalankan secara berperingkat yag melibatkan tiga fasa. Fasa pertama yang berorientasikan sukan tempur seperti Pencak Silat, Karate- do, Taekwondo, Tinju, Silambam, dan Wushu telah membuka gelanggang pada 26 sehingga 28 februari 2009.


Fasa kedua kejohanan pula merupakan liga daerah- daerah yang melibatkan sukan Bola Sepak, Bola Jaring, dab Sepak Takraw yang bermula pada bulan Mac hingga April.

Manakala fasa ketiga kejohanan merupakan Karnival Sukan Negeri Sembilan yang telah dijalankan pada bulan Mei hingga Jun 2009. Fasa terakhir ini bakal melibatkan liga- liga sukan antara daerah yang melibatkan sukan Bola Sepak, Bola Jaring, dan Sepak Takraw. Fasa ini turut bakal mempertandingkan sukan Tenpin Bowling, Badminton, Pentaque, Skuasy, Ping Pong, Hoki, dan Bola Keranjang yang dipertandingkan melalui kategori lelaki dan perempuan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan